انتقال تصویر به روش بیسیم

براي يک گيرنده راديويي‌، لغت "بي­سيم" تقريباً قديمي به نظر مي­رسد‌، اين در حالي است که در انتقال ويدئو‌، روش بي‌سيم کاملاً جديد محسوب مي­شود‌. رد و بدل کردن عکس­هاي ديجيتالي بدين روش و بدون استفاده از کابل و هرگونه سيم الکتريکي تقريباً متداول است و امروزه براي انتقال داده مابين دستگاه­هاي ارتباطي‌، از طريق فرکانس راديويي‌، امواج مايکروويو و مادون قرمز‌، عملاً به روشي جهاني مبدل شده ­است.

تابش الکترومغناطيسي

يک موج انرژي به نام موج راديوئيکه توسط يک فرستنده توليد مي­شود‌، شکل پيچيده­اي از انرژي است که شامل هر دو زمينه مغناطيسي و الکتريکي مي­شود‌. با ترکيب اين دو‌، موج راديويي نام ديگري نيز پيدا مي­کند: تابش الکترومغناطيسي.

همواره از گونه­اي تابش الکترومغناطيسي براي حمل داده­هاي بي­سيم استفاده مي­شود‌، که در ميان آن­ها‌، امواج راديويي‌، امواج مايکروويو و مادون­قرمز بيشترين کاربرد را دارند‌. هم ­اکنون بسياري از سيستم­هاي انتقال ويدئو از راه­دور‌، در کاربردهاي امنيتي‌، در موارد قطع سيستم‌، مجهز به برقراري ارتباط بي­سيم از طريق امواج راديويي‌، مايکروويو و اتصال دهنده­هاي ماهواره­اي هستند. از اين ويژگي در سيستم­ها، به عنوان Redundancy‌ (افزونه‌) يا پشتيبان بهره مي­گيرند که قادر­اند در مواقعي که انتقال و ارتباط با­سيم دچار اختلال مي­شوند‌، وارد عمل شوند.

بلاياي طبيعي از قبيل طوفان‌، زلزله يا سيل‌، لزوم استفاده از اين­گونه سيستم­هاي پشتيبان را هنگام قطع ارتباطات زميني‌، نشان مي­دهد. در مواقعي که مخابره­هاي کابلي و شبکه­هاي سنتي تلفن‌، غير قابل دسترسي و راه­اندازي هستند‌، ضرورت وجود قابليت­هاي ارتباطات بي­سيم بيش از پيش حس مي­شود‌.

براي انتقال انرژي از نقطه­اي به نقطه­ي ديگر‌، از امواج الکترومغناطيسي بهره گرفته مي­شود‌. آنتن به عنوان منبعي براي اين امواج در نظر گرفته مي­شود. آنتن­ها‌، اجزايي الکترونيکي هستند که براي ارسال يا دريافت امواج راديويي به شکلي ساده طراحي شده­اند‌. انرژي به وسيله­ آنتن فرستنده به فضا فرستاده شده و توسط آنتن گيرنده‌، دريافت مي­شود‌. طراحي آنتن­ها بسيار اهميت دارد و آن­هايي که کارايي بالايي دارند از ابعاد بسيار دقيقي برخوردارند. نکته­ قابل­توجه در مورد آنتن­ها اين است که هر دو نوع فرستنده و گيرنده داراي مکانيزم مشابهي هستند‌. اين ويژگي به عنوان ويژگي متقابل آنتن­ها شناخته مي­شود.

آنتن­ها براي تمام شبکه­هاي پهن باند (‌پرسرعت) بي­سيم‌، مورد نياز مي­باشند. چهار نوع اصلي آنتن­ها براي سيستم­هاي ذکر شده استفاده مي­گردند: آنتن­هاي سکتور يا مرکزي1‌، آنتن­هاي با صفحه مسطح2‌، آنتن­هاي بشقابي‌3 و آنتن­هاي دو بانده4‌.

يک آنتن کامل از اجزاي زير تشکيل مي­شود‌: يک ابزار کوپلينگ که وظيفه­ اتصال فرستنده به تغذيه را برعهده دارد‌، خط انتقال که حامل انرژي به آنتن است و خود آنتن که انرژي را به فضا منتقل مي­کند‌.

عواملي که تعيين مي­کنند چه نوعي از آنتن به کار رود‌، عبارتند از‌: فرکانس راه­ اندازي فرستنده‌، مقدار توان تابيده شده و جهت کلي سيستم گيرنده‌. اکثريت آنتن­ها در حقيقت کامل شده دو نوع اصلي هستند‌: هرتز و مارکوني.

آنتن هرتز در فرکانس راه‌اندازي‌، داراي ½ ‌طول موج مي­باشد و از زمين نيز عايق شده است‌. آنتن مارکوني نيز‌، ¼ ‌طول موج‌، طول دارد و از يک طرف يا زمين شده است و يا به يک شبکه سيم که counterprise ناميده مي­شود‌، متصل است.

امواج­ راديويي

امواج راديويي اطلاعات حاوي سيگنال­هايي را که مشابه تلگراف از طريق قطع فرآيند انتقال در فواصل معين‌، مستقيماً روي موج کدگذاري شده­ است و يا اطلاعاتي که روي موج حامل سوار مي­شود‌- اين فرآيند مدولاسيون گفته مي­شود – را حمل مي­کند‌.

با تغيير برخي از خصوصيات موج‌، مدولاسيون شکل مي­گيرد‌، که اگر دامنه يا شدت تغيير داده شود‌، به آن مدولاسيون دامنه يا اي‌ام (AM) و اگر فرکانس موج تغيير کند‌، به آن مدولاسيون فرکانس يا اف‌ام‌(FM) مي­گوييم‌.

انتقال از طريق امواج مادون­قرمز

سيستم­هاي ارتباطات داده­ مادون قرمز از اشعه مادون­ قرمز براي انتقال داده با پالس­هاي نوري‌، بهره مي‌گيرند. اصطلاح پرتو افکني نيز براي اين نوع انتقال داده به کار مي­رود‌. بدين صورت که ويدئو توسط فرستنده‌، روي يک پرتو مادون قرمز سوار شده و در يک رديف قرار مي­گيرد تا به گيرنده که خروجي آن يک سيگنال ويدئويي ترکيبي است‌، برسد. شرايط آب و هوايي روي عملکرد پرتو­هاي مادون قرمز‌، تاثير مي‌گذارد.

امواج مادون قرمز با طول موجي بين‌‌‌ 750 تا يک ميليون نانومتر، در گستره طيف امواج الکترومغناطيسي بين امواج مايکروويو و نور مرئي قرار مي­گيرد‌. اين امواج‌، توانايي ارسال سريع داده بين دو نقطه را دارند‌، اما قادر به حمل اطلاعات با خود‌، نيستند.

انتقال از طريق امواج مايکروويو

به طور عمده در خطوط مخابراتي طي فواصل کوتاه‌، مانند سيستم­هاي تلفني سلولي‌، از امواج مايکروويو استفاده مي­گردد‌. اين نوع از امواج الکترومغناطيسي‌، فرکانس بالايي دارند و با طول موج تقريبي يک ميليمتر تا يک متر‌، در گستره طيف امواج الکترومغناطيسي بين دسته امواج راديوئي و مادون قرمز قرار مي­گيرند. مزيتي که خطوط مايکروويو نسبت به مادون قرمز دارد اين است که علاوه بر اينکه قادر است عمل انتقال داده را در فواصل دورتري نسبت به مادون قرمز انجام دهد‌، تحت تاثير شرايط آب و هوايي نيز قرار نمي‌گيرد‌.

انتقال به روش سلولي

به طور معمول‌، يک منطقه­ جغرافيايي که از طريق امواج مايکروويو با سيستم­هاي سلولي پوشش داده مي‌شود، به زير مجموعه­هاي کوچکتري تقسيم مي­گردد که سلول نام دارند‌. هر سلول داراي يک ايستگاه پايه مرکزي‌5 و دو سري فرکانس­هاي انتقال تعيين شده ­است‌، که يکي از آن­ها براي ايستگاه پايه و ديگري براي تلفن­هاي همراه استفاده مي­شود‌. واژه سلولي از اين رو براي اين روش‌، انتخاب شده است‌. به جهت جلوگيري از تداخل­هاي راديويي‌، فرکانس­هاي هر سلول با فرکانس­هاي سلول­هاي همسايه متفاوت است‌. هنگامي که يک تلفن موبايل از يک سلول به سلول ديگر وارد مي­شود، سيستمي تحت عنوان سيستم سوئيچينگ کامپيوتري‌، تماس را از يک ايستگاه و فرکانس­هاي انتقال آن‌، به ايستگاه ديگر‌، منتقل مي­کند.

سيستم مخابرات سلولي‌، يک فرستنده يا گيرنده­ سيار يا همان تلفن همراه را شامل مي­شود که توسط امواج راديويي به نزديک­ترين ايستگاه متصل مي­شود‌. ام‌تي‌اس‌او6‌‌ که مخفف اداره­ سوئيچينگ تلفن همراه است‌، وظيفه ارتباط تمام برج­هاي سلول­ها7 ‌و همچنين کنترل تمام ايستگاه پايه­ها يا سايت سلول­ها8 را برعهده دارد‌. بدين ترتيب ميان شبکه عمومي تلفن سوئيچ شده يا پي‌تي‌اس‌ان9و تمامي ايستگاه­هايي که مشتريان تلفن همراه را به شبکه­ استاندارد تلفن همراه متصل مي­کنند‌، ارتباط برقرار مي­شود‌.

با بهره­گيري از انتقال سلولي‌، هر تلفن همراه هنگام دريافت يک تماس‌، توسط دو شماره شناسايي منحصر به فرد‌، وارد شبکه سلولي مي­شود‌: شماره تلفن همراهي که سرويس دهنده به مشتري اختصاص مي­دهد و ام‌آي‌ان‌10 ‌يا شماره شناسايي موبايل نام مي­گيرد و ديگري شماره سريال الکترونيکي يا اي‌اس‌ان‌11 که يک عدد باينري 32 بيتي‌ غير­قابل تغيير است‌.

نسل اول شبکه تلفن همراه‌، از قديمي­ترين سامانه­هاي بي­سيم است که ويژگي مشخصه آن­ها‌، آنالوگ بودنشان است. خدمات تلفن همراه پيشرفته‌(AMPS) که در آمريکا طراحي شده است‌، نمونه­اي از اين سامانه­ها هستند که صدا را بر روي يک حامل‌، مانند سيگنال­هاي راديوئي اف­‌ام مدوله مي­کنند‌.

با وجود آنکه‌، سامانه­AMPS هنوز آمادگي سرويس­دهي را داشت‌، خيلي زود فن­آوري ديجيتال جاي آن را در شبکه­ تلفن همراه از آن خود کرد‌. از نمونه­هاي بارز و مرسوم اين نوع فن­آوري مي­توان به سيستم دسترسي چندگانه تقسيم زماني يا تي‌­دي‌­ام‌اي12، سيستم دسترسي چند­گانه­ تقسيم کدي يا سي‌دي‌ام‌اي13‌‌، سيستم مخابرات شخصي يا پي‌سي‌اس‌14 و GSM که استاندارد آن ابتدا در اروپا وضع شد و امروزه در همه جاي دنيا استفاده مي­شود‌، اشاره کرد.

سيستم چندگانه­ تقسيم فرکانسي يا اف‌دي‌ام‌اي‌14 که بيشتر براي داده­هاي آنالوگ به کار مي­رود‌، با اينکه قابليت حمل داده­هاي ديجيتال را دارد‌، روشي موثر براي انتقال ديجيتال به شمار نمي­رود‌. (آموزش دوربين مدار بسته)