الکتروموتور القایی تک فاز
در بین انواع الکتروموتورها، از الکتروموتورهای القایی AC تکفاز بیشتر استفاده میشود. منطقی است که باید این نوع از الکتروموتور دارای قیمت پایین تر و هزینه نگهداری کمتر باشد. موتور القایی AC تک فاز بهترین مصداق این توصیف است. آن طور که از نام آن برمی آید، این نوع از الکتروموتور تنها یک پیچه یا یک کلاف (کلاف اصلی) دارد و با یک منبع تغذیه متناوب تک فاز کار میکند. در تمام الکتروموتورهای القایی تک فاز، روتور از نوع قفس سنجابی است. الکتروموتور تک فاز القایی خودراه انداز نیست. هنگامی که الکتروموتور به یک منبع تغذیه تک فاز متصل است پیچه یا همان کلاف اصلی دارای جریانی متناوب میشود. این جریان متناوب میدان مغناطیسی ای ضربانی تولید میکند. به سبب القا، روتور تحریک میشود. چون میدان مغناطیسی اصلی ضربانی است گشتاوری که برای چرخش الکتروموتور لازم است بوجود نمیآید و سبب ارتعاش روتور و نه چرخش آن میشود. از این رو الکتروموتور القایی تک فاز به دستگاه آغازگری (استارتر) نیاز دارد که میتواند ضربات آغازی را برای چرخش موتور تولید کند. دستگاه آغازگر الکتروموتورهای القایی تک فاز اساساً پیچهای اضافی در استاتور است (پیچه کمکی یا راه انداز). پیچه استارت میتواند دارای خازنهای سری ویا سوئیچ گریز از مرکز باشد. هنگامی که ولتاژ تغذیه برقرار است جریان در پیچه اصلی بسبب مقاومت پیچه اصلی ولتاژ تغذیه را افت میدهد (ولتاژ به جریان تبدیل میشود). در همین حین جریان در پیچه استارت بسته به مقاومت دستگاه استارت به افزایش ولتاژ تغذیه تبدیل میشود. فعل و انفعال میان میدانهای مغناطیسی که پیچه اصلی و دستگاه استارت (شامل پیچه کمکی و خازن) میسازند میدان برایندی میسازند که در جهتی گردش میکند. محور الکتروموتور گردش را در جهت این میدان برایند آغاز میکند. هنگامی که الکتروموتور به ۷۵ درصد دور مجاز خود میرسد یک سوئیچ گریز از مرکز پیچه استارت را از مدار خارج میکند. از این لحظه به بعد الکتروموتور تک فاز میتواند گشتاور کافی را برای ادامه کارکرد خود نگه دارد. بجز انواع خاص، عموما همه الکتروموتورهای تک فاز فقط برای کاربریهای کمتر از 3 اسب بخار استفاده میشوند. بسته به انواع تکنیکهای استارت، الکتروموتورهای القایی تک فاز AC در انواعی به شرح ذیل قرار دارند. الکتروموتور زیمنس