تئوري موتورهاي مغناطيس دائم سنکرون
موتورهاي DC به دليل كارايي بالا و ساختار مناسب بطور وسيع به عنوان سرو موتور مورد استفاده قرار مي گيرند. اين موتورها داراي راندمان بالا و سرعت پاسخ سريع هستند ، اما كيفيت آنها بدليل خوردگي در نتيجه اصطكاك ايجاد شده در اثر تماس مكانيكي بين جاروبكها و كموتاتور و جرقه هاي ناشي از آن محدود مي باشد . اين امر باعث شده تا به نگهداري و بازرسي مداوم ، از قبيل تميز كردن يا عوض كردن جاروبكها نيازمند باشند. علاوه بر اين موتورهاي DC با مسائلي همانند ، عدم توانايي تحمل اضافه بار و غير مقاوم بودن ، گشتاور پايين و محدوده كم تغييرات سرعت روبرو هستند. به همين دليل موتور هاي AC با وجود اينكه داراي كنترل كننده هاي پيچيده و گرانقيمت تر نسبت به موتور هاي DC هستند، مورد توجه روز افزون قرار گرفته اند. موتورهاي مغناطيس دائم در سالهاي اخير و بخصوص در دهه اخير به دليل خصوصيات ذاتي نظير چگالي, توان بالا , لختي کم , ضريب توان و بازده بالا نسبت به موتورهاي DC و موتورهاي القايي در بسياري از کاربردهاي صنعتي سرعت متغيير در گستره توان کم و متوسط به خصوص در کاربردهاي با رفتار برتر ترجيح داده شده اند.