پمپ های سیفونی یا پمپ های باراه اندازی خودكار

اغلب پمپها به راه اندازی اولیه نیاز دارند چون فضای خالی نسبتا قابل ملاحظه ای كه بین سوپاپ های ورودی وخروجی موجود است با هوا پرشده وعملكرد اولیه پمپ را دشوار می سازد ، راه اندازی اولیه یك امر ضروری است زیرا در این صورت ،پیستون یا انگشتی ،ضمن كوشش خود برای بیرون كشیدن هوا ،یك خلاء نسبی ایجاد می كند و در نتیجه فشار جوآب را بازور بداخل محفظه پمپ با آب پر می شود تا خلاء را افزایش داده ودر نتیجه آب را از محل منبع بمكد ، در صورتیكه پمپ به یك روزنه هوا گیری ویك مجرای ورودی مجهزنباشد ، برای وارد كردن آب بداخل سیلندر آن باید قسمتی از پمپ را باز كرد . 
بدنه پمپ از یك استوانه ویك محفظه خارجی در ارتباط است ،پیستون دارای یك سوپاپ مخصوص درروی خود بوده ودر بالای محفظه داخلی یك مجرای خروجی تعبیه شده است ، از آنجائی كه مجرای ورودی نیز در بالاقرار گرفته است ، همیشه مقداری آب بین فاصله دو جداره حبس می شود .
در شروع كار، محفظه خارجی پر از آب است ، وقتی پیستون بطرف پائین حركت می كند سوپاپهای تعبیه شده درآن باز شده وآب به قسمت بالائی محفظه داخلی انتقال می یابد ، در اثر انجام این عمل سطح آب در استوانه خارجی تغییر نمی كند، وقتی پیستون بطرف بالا حركت می كند آب قسمت بالائی تخلیه شده وسطح آب در استوانه خارجی پائین می افتد، همین عمل موجب ایجاد یك خلاء نسبی شده وآب را به محفظه استوانه خارجی می‌مكد تا آن را پر كند .

ساختمان :

در هیدرولیك صنعتی ، پمپ های تناوبی پیستونی از ظرفیت های قابل ملاحظه ای برخورد دارند . از این پمپ ها غالباً برای رساندن سیال به یك سیستم هیدرولیكی مركزی استفاده می كند . از این پمپ ها معمولاً برای انتقال آب ، روغن محلول در آب ، روغن هیدرولیك و سیالات هیدرولیكی مقاوم در برابر آتش نیز استفاده می كند .
در طراحی پمپ های تناوبی غالباً از سه ، پنج ، هفت یا نه انگشتی استفاده می كنند . دریچه مكش در بالا و دریچه رانش در پایین نصب شده است . در نتیجه این كار می توانیم سوپاپها را بدون اینكه آنها را كاملاً از پمپ جدا كنیم جابجا نماییم . در طرحی كه بنام Aldri ch مشهور می باشد ، سیال از دریچه مكش وارد شده وپس از گذشتن از سوپاپها و استوانه پمپ ، به خط مستقیم از پمپ خارج می شود در این جا با حركت انگشتی به طرف پایین ، دریچه مكش بسته شده و فشار آب محبوس ، بر فنر سوپاپ خروجی غلبه كرده و آن را باز می كند و اب به خارج جاری می شود .
وقتی انگشتی به طرف بالا می رود ، سوپاپ خروجی بسته شده و سیال به داخل محفظه پمپ مكیده شده و بر نیروی فنر مشابه ای در سوپاپ ورودی غلبه كرده و آن را باز می كند . آنچه كه به آب بندی شدن هر دو سوپاپ وبسته شدن آنها كمك می كند ، فشار سیال است .
معمولاً در صنعت برای تكمیل كردن خطوط انتقال سیالات شیمیایی با فشار متوسط و زیاد ، از پمپ های انگشتی استفاده می كنند . برای مثال در خط انتقال یك ماده شیمیایی ، از یك پمپ انگشتی استفاده كرده و در هر ساعت بین 2/0 تا 12000 گالن از سیال را جابجا نموده و در بعضی موارد فشار آن را تا 1600 پوند بر اینج مربع ، بالا می برند . این پمپ ها را در انواع تكی و دوتایی طراحی كرده و بعضی از آنها به مكانیسم خاصی مجهزند كه بوسیله آن می توان كورس حركت را در حین كار تنظیم نمود . برای انتقال اغلب مواد شیمیایی از قبیل اسید ها ، بازها وحلالهای دیگر كه برای تصفیه آب بكار می‌روند . از این پمپ ها استفاده می كنند . این پمپ ها را سادگی می توان طوری تنظیم كرد كه خروجی آن داعمی یا منقطع بوده و یا طوری مرتب نمود كه در مواقع ضروری از عامل دیگری فرمان گرفته و جریان را در مدار جاری نمایید .
منبع: پمپاژ