آیا دیزل ژنراتورها و ژنراتورهای گازسوز باید حتماً توربو شارژ داشته باشند؟

هرگز الزامی به استفاده از توربوشارژر بر روی دیزل ژنراتورها و ژنراتورهای گازسوز و یا هر موتور دیگری نیست! اما استفاده از توربوشارژر در یک موتور سبب افزایش فشار هوای ورودی به موتور و در نتیجه افزایش توان خروجی آن میگردد. در واقع همانطور که قبلاً گفته شد استفاده از توربو شارژر سبب افزایش راندمان کل مجموعه دیزل ژنراتور میگردد. به این معنا که به ازای مقدار مشخصی از سوخت دیزل شما توان الکتریکی بیشتری را از ژنراتور دارای توربو شارژر میتوانید بگیرید.
به عنوان مثال ژنراتوری که دارای موتور دیزل 1103A-33G میباشد حداکثر توان نامی خروجی آن 33KVA میباشد. حال اگر موتور دیزل این ژنراتور با همان موتور اما از نوع توربوشارژر دار یعنی مدل 1103A-33TG1 استفاده گردد توان نامی خروجی ژنراتور تا میزان 50KVA افزایش میابد. البته استفاده از افتر کول نیز سبب افزایش توان خروجی از موتور میگردد که آن را در بخشهای بعد توضیح خواهیم داد.
پس در واقع استفاده از توربو شارژر بر روی یک موتور سبب افزایش توان خروجی آن به ازای مصرف مشخص سوخت میگردد. البته باید توجه داشت که نصب توربو ژنراتور نیاز به روغن کاری بسیار پر قدرت محور آن دارد. لذا استفاده از یک لاین مستقیم جهت روانکاری محور آن الزامی است. همچنین مباحث مربوط به انتقال حرارت در توربو شارژرها مسئله دیگری هستند که در صورت تمایل میتوانید در مورد آنها مطالعه نمایید.