اطلاعاتی در باره انواع دوربین های مداربسته

دوربين هاي صنعتي ثابت :

که در مارک ها و نوع ها و قيمت هاي متفاوت در بازار موجود مي باشد. اکثرا دوربين بدون لنز مي باشد که لنز مربوطه بنا به نياز بايد تهيه و نصب گردد.

کيفيت دوربين از تعداد خط تصوير که ايجاد مي کند مشخص مي گردد. که به TVline گفته مي شود …. که کيفيت هاي مورد قبول از ??? TVL شروع شده و بهترين کيفيت ??? TVL مي باشد دوربين هاي فوق منهاي سيستمي که در داخل آن وجود دارد که ديجيتال و يا آنالوگ باشد خروجي تصوير آنالوگ ?? hertz براي ما مي دهد که سيگنال هاي توليد شده توسط کابل Coaxial (تصوير) به محل ضبط تصاوير انتقال داده مي شود. برخي از دوربين هاي پيشرفته خود داراي منوي تنظيمات نيز مي باشند که بصورت ديجيتالي روشنايي وضوح و رنگ و قابل تنظيم در دوربين نيز مي باشد. البته اين نوع دوربين ها به مراتب گرانتر مي باشند.

اين دوربين ها کاربرد زيادي دارند که در محيط هاي داخلي و تميز از پايه کوچک دوربين و در محيط هاي بزرگ و بيروني جهت محافظت از گرد و غبار و رطوبت داخل کاور قرار داده مي شود. دوربين هاي جديد قابليت ديد در شب را نيز دارا مي باشند ديد در شب با علامت D/N نشان داده مي شود. ديد در شب به حالتي اطلاق ميگردد که با حداقل نور و يا با کمک نور مادون قرمز (نامرئي) در محل هاي کاملا تاريک قابليت تصوير برداري را دارا مي باشند ( بصورت سياه و سفيد)

 

دوربين هاي ديد در شب :

اين دوربينها در انواع محيطها کارايي دارند از خصوصيات اين دوربينها به ديد در شب بودن آنها مي توان اشاره کرد و نياز به لنز ندارد ، بعضي از مدلها قابليت تنظيم لنز و زوم کردن سه برابر اپتيکال را نيز دارا مي باشند ولي مدلهاي کوچک آن از قبل تنظيم شده مي باشد. تعداد LED هاي موجود بر روي آن قدرت پروژکتور آن را نشان مي دهد که حداکثر تا ?? متر را مي توانند پوشش دهند، اين پروژکتور هيچ گونه نور مرئي ( قابل ديدن نيست) ندارند به جزء قرمز شدن خيلي ضعيفled ها در شب ولي براي دوربين بسيار کاربرد دارد.

اين دوربينها صورت خودکار در هنگام شب و يا تاريکي به حالت ديد در شب سوئيچ مي شوند و در روز و روشنايي بصورت رنگي تصاوير را نشان خواهد داد . اين دوربين ها خود در برابر آب و خاک و گرد و غبار عايق مي باشند و بطور پيش فرض نيازي به کاور محافظ ندارند منبع تغذيه اين دوربين ?? ولت ? آمپر و خروجي تصوير ?? هرتز مي باشد. اين دوربين ها هم در کيفيتهاي متفاوتي در بازار وجود دارد. ??? TVL کيفيت خوبي مي باشد.

دوربين هاي مخفي سوزني و پين هول :

اين دوربين ها در ابعاد کوچک طراحي شده و قابل استفاده در محيط هايي که بطور نا محسوس بايد تحت نظارت باشد مورد استفاده قرار مي گيرد . اين دوربين ها از منبع تغذيه ?? ولت استفاده ميکند و انواع بي سيم و يا با سيم در بازار موجود مي باشند.

 

دوربين هاي دام سقفي :

اين دوربين ها داراي محفظه شيشه اي جهت جلوگيري از گرد و غبار بصورت حبابي طراحي شده است اين دوربين ها بر روي سقف نصب ميگردند و در انواع مدل هاي معمولي و ديد در شب در بازار موجود مي باشد. از اين دوربين ها در محيط اداري و منازل بيشتر کاربرد دارد. اين دوربين ها ثابت بوده و قابل تنظيم بصورت ??? درجه افقي و ?? درجه عمودي مي باشند. اين دوربين ها نيز در کيفيتهاي مختلفي در بازار موجود مي باشد.

دوربين هاي SPEED DOME دوربين هاي چرخشي و زوم دار :

 

يکي از پيشرفته ترين دوربين هاي موجود در حرفه دوربين مداربسته مي باشد که انواع مختلفي دارد.

اين دوربين ها قابليت چرخش ??? درجه افقي و ?? درجه عمودي از راه دور مي باشند و حتي قابل برنامه ريزي جهت اجراي دستورات از پيش تعريف شده مي باشد اين دوربين ها از طريق کيبورد هاي مخصوص به خود و يا از طريق کامپيوتري و يا خروجي RS232 دستگاه هاي DVR قابل کنترل و برنامه ريزي مي باشند.

اين دوربين ها بسته به نوع آن از قدرت زوم اپتيکال و سرعت چرخش متفاوتي برخوردار مي باشند که معمولترين و متداولترين آنها از زوم اپتيکال ??x و بيشتر برخوردار مي باشند در خطوط توليدي و يا محوطه هاي بزرگ جهت اسفاده از چندين دوربين از اين دوربين ها استفاده مي شود .

دوربين هاي تحت شبکه ip camera :

رزوليشن يا تفکيک پذيري

متفاوت از دوربين‌هاي آنالوگ که رزوليشن آنها با تي وي لاين (TVL) مشخص مي‌شد (تعداد خطوط افقي موجود در تصوير) در دوربين‌ها تحت شبکه رزوليشن به پيکسن عنوان مي‌شود.

به عنوان مثال ??? تي وي لاين در يک دوربين آنالوگ با رزوليشن ???×??? برابري مي‌کند (که در نوع آنالوگ رزوليشن نسبتا بالايي به شمار مي‌رود)

استفاده از دوربين‌هاي ? و ? مگاپيکسلي به صورت دوربين‌هاي شبکه به سرعت رايج شده و اين دوربين‌ها مي‌توانند تصاويري به مراتب بهتر از دوربين‌هاي آنالوگ ارائه دهند.

امروزه حتي دوربين‌هاي شبکه با روزليشن ?? و ?? مگاپيکسر نيز وجود دارد. اين دوربين‌ها مي‌توانند تصاوير را با تمام جزئياتشان نمايش دهند. از اين دوربين‌ها معمولا براي مشاهده محيط‌هاي پهناور استفاده مي‌شود.

عملکرد در نور کم

دوربين‌هاي تحت شبکه اوليه عملکرد مناسبي در نور کم نداشتند و مکانيزم جبران‌کننده آنها نيز باعث کاهش تعداد فريم‌ها در تصوير مي‌شد که به يک تصوير بي کيفيت و نامنظم مي‌انجاميد.

اما دوربين‌هاي امروزي مي‌توانند تصوير نسبتا مناسبي را حتي در نور يک لوکس نيز ايجاد کنند و از نور موجود استفاده مناسب را بکنند و ?? فريم در ثانيه را در هر شرايطي ايجاد کنند.

عملکرد در شبکه

يکي از نگراني‌هاي مهم مسئولان شبکه در مورد استفاده از دوربين‌هاي تحت شبکه تاثير آنها بر روي شبکه و کاهش سرعت آن است. چراکه به ويژه در دوربين رزوليشن بالا حجم زيادي از اطلاعات مربوط به دوربين بايد در هر لحظه در شبکه جابه جا شود و با توجه به پهناي باند محدود شبکه اين مي‌تواند موجب ايجاد اختلال در شبکه نيز شود.

با اين حال شبکه‌هاي گيگابايتي امروزي مي‌توانند به راحتي نصب اين دوربين‌ها را پشتيباني کنند و در صورت ايجاد اختلال بايد ظرفيت شبکه را افزايش داد. روش ديگر براي جلوگيري از ايجاد اختلال در شبکه استفاده از کابل‌هاي داده و عدم نصب مستقيم دوربين‌ها به شبکه است به طوري که تصاوير داراي شبکه خاص خود در سيستم باشند.

Power over Ethernet

بيشتر دوربين‌هاي شبکه داراي اين قابليت هستند. به اين معنا که مي‌توانيد دوربين را با همان کابل شبکه تغذيه کنيد و اين نياز به يک کابل اضافه را جهت تغذيه دوربين از بين مي‌برد.

پيشرفت‌هاي جديد اين امکان را فارهم کرده که تجهيزات پر مصرف تر مانند دوربين‌هاي با قابليت پن تيلت و زوم را نيز بتوان با همان کابل ديتا تغذيه کرد.

در مقايسه با دوربين‌هاي آنالوگ که به يک کالب جداگانه براي تغذيه نياز داشتند اين قابليت موجب صرفه جويي در زمان و هزينه کابل کشي خواهد شد.

محدوديت طول کابل

داده‌ها بر روي کابل Cat5 داراي محدوديت مسافت تا ??? متر است. با اين حال تقويت‌کننده‌هايي وجود دارند که به راحتي اين مسافت به ??? متر افزايش مي‌دهند و با استفاده از تجهيزات پيچيده‌تر مي‌توان اين مسافت را تا ??? متر نيز افزايش داد.

با اين حال در موقع نصب دوربين‌هاي شبکه نيز مانند دوربين‌هاي انالوگ بايد به محدوديت فاصيه آنها و طول کابل توجه داشت.

کواد Quad :

کواد Quad دستگاهي است که از قابليت نمايش ? هشت يا ? چهار تصوير همزمان بر روي مانيتور برخوردار است. از اين دستگاه‌ زماني استفاده مي‌شود که نياز به نمايش چندين (حداکثر هشت) تصوير بر روي مانيتور باشد. اين دستگاه‌ها نيز مانند سوئيچر تنها مي‌توانند تصوير نمايش داده شده بر روي مانيتور را نمايش دهند.

مزايا: ساده, قابليت نمايش چند تصوير همزمان

معايب: تنها مي‌تواند تصوير يک دوربين تا هشت دوربين را در اندازه يک هشتم تصوير ضبط کند. (آموزش دوربين مدار بسته)