برندهای مطرح ژنراتور در بازار ایران و چرایی اختلاف قیمت ژنراتورها؟

ژنراتورهای جهت استفاده در صنعت دیزل ژنراتور و یا ژنراتورهای گازسوز از 5KVA تا 3000KVA ساخته می شوند. ژنراتورهای موجود در بازار ایران را می توان به سه برند اصلی استمفورد(Stamford) انگلستان، مکالته(MeccAlte) ایتالیا و لوری سومر(Leroy Somer) فرانسه تقسیم کرد. درادامه می توانید به یک شناخت و درک کلی از این ژنراتورها و چرایی اختلاف قیمت آنها دست یابید. انواع دیزل ژنراتور می تواند بر حسب شرکت سازنده دسته بندی شود.

ژنراتور استمفورد
ژنراتورهای استمفورد از توان 5KVA تا 3000KVA تولید می شوند. استمفورد هم اکنون یکی از زیر مجموعه های کمپانی کامینز گردیده است. ژنراتورهای 50HZ استمفورد جهت کاربری دیزل ژنراتورها در کارخانه های استمفورد واقع در کشورهای مختلف تولید می شوند. به عبارت دیگر علاوه بر کارخانه انگلستان این ژنراتورها در کارخانه هند، چین، برزیل و ... نیز ساخته می شوند. این خطوط تولید ژنراتور در کشورهای فوق تحت لیسانس و نظارت کارخانه اصلی ژنراتورهای استمفورد در انگلستان تولید می گردند. این امر سبب گشته که از نظر قیمتی و کیفیتی به طور نسبی ژنراتورهای انگلیسی استمفورد از سایر ژنراتورهای استمفورد تولید هند و چین گرانتر و با کیفیت تر باشند.
نکته مهمی که در مورد ژنراتورهای استمفورد باید توجه نمایید این است که بسیاری از شرکت های چینی و متفرقه تنها کپی از ژنراتورهای استمفورد را با نام مشابه تولید می نمایند. از جمله این شرکت ها می توان به استمفوردپاور چین(Stamford Power) اشاره نمود. قیمت ژنراتورهای متفرقه و کپی کمتر از نصف قیمت ژنراتورهای اصلی استمفورد می باشند.

ژنراتورهای مکالته
شرکت مکالته در سال1947 در شهر Alte در نزدیک ونیز درکشور ایتالیا تاسیس گردید. ژنراتورهای مکالته امروزه از برندهای بسیار با کیفیت بازار جهانی و بازار ایران می باشد. ژنراتورهای مکالته در زمینه دیزل ژنراتور با فرکانس 50HZ از 7KVA تا 900KVA تولید میشوند. مکالته نیز همچون همه ژنراتورهای مخصوص صنعت دیزل ژنراتور(Power Generation) می توان با تمام موتورهای دیزل در توان مشابه کوپل نمود. ژنراتورهای مکالته از نظر قیمت نسبت به ژنراتورهای استمفورد در رده پایین تری قرار دارند.

ژنراتورهای لوری سومر فرانسه:
شرکت لوری سومر در سال 1919 توسط مارکلین لرو (Marcellin Lero) تاسیس گردید(در ادبیات مصطلح بازار لروی اغلب لوری تلفظ میگردد). ژنراتورهای لوری سومر نیز از لحاظ کیفیت از برندهای برتر جهانی می باشد. این ژنراتورها از لحاظ کیفیت و قیمت در رده ژنراتورهای استمفورد هستند. بزرگترین عیب ژنراتور لوری سومر علیرغم کیفیت بالای تولیدی در مقایسه با دو برند استمفورد و مکالته، فراوانی کمتر و حضور ضعیف تر در بازار ایران است. سازندگان دیزل ژنراتور در ایران بیشتر از برند استمفورد در ساخت پکیج دیزل ژنراتور استفاده می نمایند و به دلیل نبود پشتیبانی و خدمات پس از فروش قوی ژنراتورهای لوری سومر کمتر از این برند استبال مینمایند.
البته کمپانی FG Wilson که پکیجر اصلی موتورهای پرکینز می باشد موتورهای دیزل پرکینز را با ژنراتورهای لوری سومر کوپله می نماید. این امر به آن دلیل است که کمپانی پرکینز هم اکنون از سهامداران اصلی لوری سومر فرانسه می باشد. در واقع سه شرکت پرکینز، اف جی ویلسون، و لوری سومر را میتوان جزء یک هلدینگ به حساب آورد.