رزولوشن تصویر در DVR ها

در ابتدا بايد بدانيد که کيفيت تصوير دوربين هاي مداربسته آنالوگ به هيچ عنوان با ساده ترين انواع دوربين هاي ديجيتال (مثل دوربين موبايل يا دوربين ها IP) قابل مقايسه نيست. از اين نظر توجه داشته باشيد که پيش از انتخاب دوربين مداربسته دچار توقعات غير واقعي نسبت به کيفيت تصوير نشويد و سعي کنيد نيازهاي خود را با توجه به محدويت هاي اين دوربين ها تنظيم کنيد.

براي ضبط سيستم هاي مداربسته سه رزولوشن رايج وجود دارد:
D1 Resolution - 704 x 480
CIF Resolution - 352 x 240
QCIF Resolution - 176 x 120

تفکيک پذيري D1
همانطور که مي بينيد بالاترين تفکيک پذيري تصوير دوربين هاي انالوگ 480*704 مي باشد که در مقايسه با دوربين هاي ديجيتال به شدت ضعيف است. بايد توجه داشته باشيد که گرچه بسياري از دستگاه هاي DVR امکان ضبط بااين رزولوشن را دارند اما تعداد اندکي از آنها امکان ضبط تمام کانال هاي با تعداد تصوير در ثانيه 30 تصوير در ثانيه را دارند. اين دستگاه ها را در اصطلاح FULL D1 مي نامند که البته تفاوت قيمت زيادي با دستگاه هاي عادي دارند. براي بقيه دستگاه ها ضبط با اين رزولوشن مي تواند به تعدادي کانال محدود شود يا تعداد تصاوير در ثانيه کمتر از 30 است.

تصوير زير نمونه اي از رزولوشن تصوير D1 است.
D1 DV

تفکيک پذيري CIF
CIF در واقع رزولوشن متوسط در ضبط تصاوير دوربين هاي مداربسته است. اندازه تفکيک تصوير با اين رزوليشن 240*352 است. بيشتر دستگاه هاي DVR عادي تصاوير را با اين رزوليشن ضبط مي کنند. اين رزوليشن در واقع چهار برابر کوچکتر از D1 است.

تصوير زير نمونه از رزولوشن تصوير CIF است. (آموزش دوربين مدار بسته)