بوستر پمپ

بوستر پمپ دستگاه یكپارچه ای است، متشكل از یك یا چند الكترو پمپ كه بطور موازی به یكدیگر ملحق شده اند تا در مجموع مقادیر متفاوت آب مصرفی را در فشار معین تأمین نمایند. بوستر پمپ ها علاوه بر استفاده در شبكه های آب شهری و آب مصرفی ساختمانها، برای تأمین فشار آب مورد نیاز آتش نشانی، آبیاری فضای سبز در شهرها، شهركها، مجتمع های مسكونی، فرودگاهها، بیمارستانها و مراكز صنعتی كاربرد دارد .بوستر پمپ ها بر اساس دو مؤلفه حداكثر مصرف ساعتی و حداقل فشار شبكه مصرف طراحی می شوند. پمپ لوارا

اطلاعات عمومي در مورد الكتروموتور بوستر پمپ
یكی از مشكلاتی كه در سیستم های آب شهری و آب مصرفی ساختمانها وجود دارد، تنظیم فشار آب پمپ شده به لوله ها می باشد. با توجه به اینكه میزان مصرف آب دائماً در حال تغییر است و هیچگونه الگوی خاصی برای مصرف وجود ندارد، لذا در سیستمهای پمپاژ ثابت كه در آن یك یا چند الكترو پمپ بطور دائم مقدار مشخصی آب را در لوله ها پمپاژ می نمایند، با افزایش و كاهش مصرف آب میزان فشار آن در لوله ها دائماً در حال تغییر می باشد و این تغییرات بطور یكه افزایش ناگهانی فشار آب مشكلاتی را در سیستمهای آبرسانی بوجود می آورد.
ناشی از روشن شدن آنی یك یا چند الكترو پمپ ممكن است موجب آسیب دیدن شیرآلات و لوله های آب شود و كاهش ناگهانی فشار نیز بدلیل خاموش شدن یك یا چند الكترو پمپ موجب قطع شدن آب در بعضی از نقاط شهر یا ساختمان ها گردد .برای تأمین فشار كنترل شده آب در یك سیستم پمپاژ از بوستر پمپ استفاده میشود .
مصرف آب هریك از وسائل بهداشتی بسته به نوع كاربری ساختمان متفاوت است. كه شاخه بوستر پمپ ساز كمپانی NOWAXمنحنی مصرف آب بهداشتی بوستر پمپ ژاپن است كه برخلاف جداول و منحنیهای مصرف آب آمریكایی كه EBARA معظم بسیار بالاتر از منحنی مصرف آب در ایران است، با الگوی مصرف آب در ایران تطابق دارد. اجزاء اصلی یك بوستر پمپ عبارتنداز: مجموعه الكترو پمپ ها، شاسی اصلی، كلكتور مكش، كلكتور رانش، تابلوی كنترل و فرمان و تجهیزات كنترل فشار مغز متفكر بوستر پمپ ها، تابلوی كنترل و فرمان و تجهیزات كنترل فشار آن است. بوستر پمپ ها از نقطه نظر كنترل فشار آب به دو دسته بوستر پمپ ها ی دور ثابت و بوستر پمپ های دور متغیر طبقه بندی می شوند. بوستر پمپ های دور ثابت در انواع تك پمپه و دو یا چند پمپه با جاكی پمپ و یا بدون جاكی پمپ ساخته می شوند. 

منبع: فامکو