آنچه باید راجع به گیت فروشگاهی بدانیم

گیت فروشگاهی یا همان سیستم های دزدگیر فروشگاهی که ترجمه ای از (Electronic Article Survialance- EAS) می باشد، شامل آنتنی در خروجی فروشگاه و جداکننده یا خنثی کننده تگ‌های نصب شده روی کالا می‌شود. در صورتی که سارق کالایی را به صورت غیر قانونی از فروشگاه خارج کند، گیت یا آنتن‌های خروجی آلارم داده و نگهبان یا فروشنده را نسبت به خروج غیر قانونی کالا آگاه می‌کند. تگ‌های مربوطه شامل تگ‌های نرم و سخت می‌باشند.
منظور از تگ سخت(Hard Tag) تگ‌های پلاستیکی همانند تگ صدفی تگ گلفی مستطیلی و ... می‌باشند که با مگنت جدا کننده (Detacher) از پوشاک یا کالا جدا شده و برای استفاده مجدد نگهداری می‌شوند. این نوع تگها داری فرکانسی یکسان با آنتن می باشد.
تگ‌های نرم (Soft Tag)به صورت برچسب یا لیبل بوده و به هنگام فروش کالا توسط دستگاه خنثی کننده یا دی اکتیویتور خنثی شده و همراه با کالا از فروشگاه خارج می‌شود و اصولا یک بار مصرف است.
گیت‌های فروشگاهی بر اساس فرکانسهای مختلف کاری برای کاربردهای متفاوت در دنیا مرسوم هستندکه بر سه دسته تقسیم می شوند:
سیستم های (RF Radio Frequency) که از معروفترین نوع گیت دزدگیر به شمار می رود، پرفروش ترین نوع آنتن ها به شمار می روند که اغلب با فرکانس 8.2 MHz ; کارایی بهتری دارند ولی با فرکانسهای دیگری نیز در بازار عرضه می شوند. این سیستم در مغازه ها و فروشگاههای لباس و پوشاک اعم مانتو فروشی ، لباس فروشی ، کیف و کفش، ورزشی و غیره با توجه به قیمت مناسبتر نسبت به سایر سیستم ها کاربرد بیشتری دارد. از این نوع گیت ها با توجه به کیفیت سیستم الکترونیکی آنتن و تکنولوژی برد آن حتی می توان در سوپر مارکتها و لوازم آرایشی، ورزشی و لوکس فروشی ها نیز استفاده کرد.
از مزایای این گیت می توان به سرعت تشخیص بالا، قیمت پایین و کاربرد وسیع اشاره کرد.
انتخاب گیت فروشگاهی RF وابسته به شرایط برای هر فروشگاه متفاوت است که با توجه به وسعت ، عرض در ورودی مغازه و چیدمان اجناس و برخی پارامترهای دیگر به لحاظ نویز پذیری محیط تعیین می شود. از آنجاکه گیتها معمولا به صورت تک پایه یا جفت پایه طراحی و تولید می شوند بنا به شرایط فوق و نظر کارشناسی پیشنهاد می شوند.
همچنین انتخاب تگ نیز با توجه گیت انتخاب شده برای فروشگاه پیشنهاد می شوند. در ایران معمولا شرکتها برای آسودگی خیال بهتر تگ های بزرگ را پیشنهاد می دهند ولی آنتن های پیشرفته و مدرن از نظر فناوری الکترونیک با تگ های کوچکتر نیز به خوبی کار می کنند و حتی قابلیت افزایش به بیش از 2 آنتن را دارند و می توانند به خوبی در مجاورت یکدیگر سنکرون شده و ورودی های عریض را پوشش دهند.
اما عمدتا گیت های چینی و آسیایی از این نظر ضعیف بوده و علاوه بر اینکه دارای نقاط کور کاری هستند، امواج و نویزهای اضافی را فیلتر نمی کنند و دارای بوق کاذب (unaccustomed Alarm) هستند که عملا کارایی سیستم را از بین می برد و فروشنده در هنگام خروج افراد، قادر به تشخیص سرقت یا بوق کاذب نمی باشد.

گیتهای (Acousto Magnetic AM) ، با فرکانس کاری 58 kHz با لیبل های کوچک تری می توانند کار کنند و بیشتر با اجناس فلزی سازگارند ولی معمولا مستقیما روی اجناس فلزی کار نمی کنند. بیشتر برای کاربردهای لوازم آرایشی و هایپر مارکتها کاربرد دارند و نویز پذیری کمتری دارند و می توان در فواصل بیشتری از یکدیگر آنها را نصب نمود.
از جمله ضعف این گیتها می توان به سرعت پایین تشخیص و هزینه بالا می توان اشاره کرد.
. EM سیستمی است که به دلیل امکان فعال و غیر فعال سازی تگ‌های آن در کتابخانه‌ها کاربرد دارد. این سیستم بر روی فلز هم پاسخگوست ولی به دلیل فاصله اندک میان دو آنتن و هزینه بسیار بالای سیستم و لیبل رواج کمتری در فروشگاه‌ها دارد.
البته جدیداً سیستم‌های RFID برای کتابخانه‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود. در این سیستم تگ‌های الصاقی به کتاب‌ها هرکدام کد مخصوص خودشان را داشته و حاوی اطلاعاتی در خصوص کتاب زمان خرید و ... می‌توانند باشند و به هنگام امانت دادن یا بازپس گیری آن فقط لازم است که کتاب‌ها در یک محدوده خاص قرار گیرند تا اطلاعاتشان توسط یک Reader خوانده شده و به صورت نرم‌افزاری اجازه خروجشان از گیت صادر شود. لازم به ذکر است که هزینه این سیستم در حال حاضر قابل مقایسه با هزینه سیستم‌های EM می‌باشد ولی به دلیل مکانیزه ساختن سیستم امانت، کارایی بسیار بیشتری برای کتاب خانه‌ها دارد.