تهران، میزبان بزرگترین رویداد رباتیک غرب آسیاست

 به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، تاکنون تیم ها و کشورهای زیادی برای حضور در نهمین دوره مسابقات ربوکاپ بین المللی آزاد ایران 2014 اعلام آمادگی و ثبت نام کرده اند. پذیرش تیم ها از صبح دوشنبه ١٨ فروردین ماه آغاز می‌شود.

در این مسابقات که هر سال با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و کمیته ملی ربوکاپ ایران برگزار می شود، دانشگاه های معتبر دنیا در قالب تیم ها و لیگ های مختلف در زمینه علم رباتیک با یکدیگر رقابت می کنند.
در حدود 270 تیم داخلی و 38 تیم خارجی برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده اند.
در بین شرکت کنندگان در این مسابقات تیم هایی از دانشگاه های معتبر کشور مانند دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، صنعتی امیر کبیر، فردوسی مشهد، علم و صنعت، شهید بهشتی، خواجه نصیر طوسی، علوم و تحقیقات تهران، صنعتی شیراز، دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران مرکز، تهران جنوب و یزد حضور دارند.
در بین تیم های خارجی نیز تیم هایی از دانشگاه های معتبر دنیا همچون شانگ های، برلین، فرانسیسکوی کلمبیا، آمستردام، استنفورد، نیپون ژاپن و ملی مکزیک حضور دارند.
حضور کشورهای آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، پرتغال، کانادا، چین، کلمبیا، هند، پاکستان، مکزیک، ترکیه، اندونزی، کره جنوبی و برزیل در مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران 2014، نشان از سطح بالای این مسابقات دارد.
همزمان با نهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران، چهارمین کنفرانس هوش مصنوعی و رباتیک و ششمین سمپوزیوم بین المللی ربوکاپ آزاد ایران نیز برگزار می‌شود. این کنفرانس و سمپوزیوم موقعیت مناسبی جهت معرفی، بحث و تبادل نظر درباره یافته های جدید علمی در موضوعاتی از جمله رباتیک، هوش مصنوعی، ربات های فوتبالیست، ربات های امدادگر، ربات های خانگی و ربات های دانش آموزی در ربوکاپ فراهم خواهند آورد.
ربوکاپ یا جام جهانی ربات‌ها، یک پروژه بین‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی، رباتیک و دیگر زمینه‌های مرتبط است. فدراسیون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مساله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقیقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد. ربوکاپ بازی فوتبال را با هدف ایجاد ابتکاراتی برای مسایل اساسی اجتماعی و صنعتی به عنوان محور اصلی تحقیقات خود انتخاب کرد.
هدف نهایی ربوکاپ تشکیل یک تیم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان نما است که در سال ۲۰۵۰ برابر تیم قهرمان جام جهانی فوتبال به پیروزی دست یابد. برای این که یک تیم از ربات‌ها در واقع بتوانند فوتبال بازی کنند فن آوری‌های گوناگونی باید دخیل شوند از جمله اصول طراحی عامل‌های خودکار، همکاری چند عامله، استفاده از استراتژی، تحلیل و استدلال زمان واقعی، و ترکیب حس‌گر‌ها.
ربوکاپ، محلی است برای آزمون یک تیم از ربات‌های هوشمند پرسرعت در محیطی پویا. ربوکاپ همچنین چارچوبی را برای تحقیق در جنبه‌های نرم‌افزاری خود فراهم کرده است. یکی از کاربردهای اصلی فن آوری‌های ربوکاپ جستجو و نجات در زمان وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله در مقیاس وسیع است. ربوکاپ پروژه امداد ربوکاپ را به جهت ارتقای تحقیقات در زمینه مسایل اساسی اجتماعی شروع کرد و از اهداف اصلی آن استفاده مفید از فن‌آوری برای کاهش خسارات جانی ناشی از وقوع بلایای طبیعی است.
تیم های ایرانی از سال ۱۳۸۲ از جمله فعال ترین تیم های ربوکاپ بوده اند. تعداد تیم های ایرانی سال به سال رو به افزایش بوده است؛ در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به عنوان پیشرو در برگزاری مسابقات ربوکاپ در ایران طرحی را آماده و برای فدراسیون جهانی ربوکاپ ارسال کرد. این طرح توسط فدراسیون ربوکاپ مورد پذیرش قرار گرفت و بدین صورت اولین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران، فروردین 1385 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات حدود ۱۰۰ تیم در قالب هفت رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.