درباره دیزل ژنراتورها و موارد استفاده آنها در صنایع

بطور کلی دیزل ژنراتور زیر گروهی از مولدهای الکتریکی هستند که در آنها از یک موتور دیزل جهت به حرکت درآوردن ژنراتور استفاده می گردد. با توجه امکان ارسال سوخت به هر نقطه امکان جابجایی و حضور دیزل ژنراتورها در مکانهای مختلف وجود دارد. همچنین با توجه به رشد روز افزون صنایع و جوامع و نیاز هر چه بیشتر به برق و مزیتهای دیزل ژنراتورها، این امر سبب مضاعف شدن سرعت رشد استفاده از ژنراتورها گردیده است.
برخی از موارد استفاده از ژنراتورها:
یکی از موارد کاربرد دیزل ژنراتورها، پروژهای عمرانی میباشد. با توجه به اینکه اغلب پروژهای عمرانی بزرگ دور از شبکه های توزیع شروع به فعالیت میکنند و نیز با توجه به عدم وجود امکانات ساختاری همچون انشعابات استفاده از دیزل ژنراتورها در پروژه های عمرانی به جزء لاینفک این طرح ها تبدیل گشته است. همچنین با توجه به نیاز جا به جایی مکرر دیزل زنراتور جهت اسودگی در حمل و نقل و دسترسی به توان الکتریکی استفاده می گردد.
نیاز به جابجایی مکرر دیزل ژنراتورها با توجه به گستردگی و نیاز به برق در قسمتهای مختلف پروژهای عمرانی بسیار معمول و طبیعی میباشد. لذا در این حالت همانطور که در شکل بالا مشخص است از دیزل ژنراتورهای سیار جهت راحتی در جابجایی استفاده میگردد.
استفاده از انواع دیزل ژنراتوردر لایت تاورها مورد دیگری است که می توان به آن اشاره نمود. در اغلب طرحهای عمرانی و به خصوص در اغلب پروژه های نفت و گاز که در جنوب کشور اجرا می گردد، به دلیل گرمای بسیار بالای طول روز اغلب این پروژها در شب انجام میگیرد. به عنوان مثال میتوان بتون ریزی های عظیم شبانه پروژه های نفتی اشاره کرد.
@title
در این گونه موارد نیاز به استفاده از روشنایی جهت انجام کار و حداقل نمودن خسارت مالی و جانی درحین اجرای پروژه لازم میباشد.
لایت تاور در واقع از یک دیزل ژنراتور جهت تامین نیروی برق استفاده می نماید با این تفاوت که این جریان برق مستقیما جهت استفاده از چراغ هایی که برروی آن نصب گردیده استفاده می شود. دکل روشنایی لایت تاورها از نظر تعداد و حجم روشنایی با هم متفاوت می باشد. (بررسی دقیق این نکات خارج از حوصله این بخش می باشد)
دیزل ژنراتورهایی که برروی لایت تاورها استفاده می گردند از لحاظ توانی معمولا بسیار کوچک هستند. همچنین برروی آنها تعدادی سوکت (پریز) برق جهت تغذیه ابزار آلات و انجام کارهای روزانه نیز تعبیه می گردد. همچنین با توجه به نیاز به جابجایی زیاد لایت تاورها همیشه آنها روی یک شاسی سیار نصب می نمایند.
مورد دیگر استفاده از زنراتورها استفاده اضطراری از آنهاست. امروزه تمامی سازمان ها و ارگانها و ساختمان های بزرگ و مهم تجاری و اداری از دیزل ژنراتورها جهت مواقع اضطراری استفاده می نمایند.
با توجه به اهمیت برق (توان الکتریکی) دو کار روزمره، عدم وجود برق در بسیاری از سازمانها، ارگانها، مجتمع ها، مراکز اداری تفریحی و رفاهی امری غیرقابل تصور می باشد. به همین دلیل اکثر مراکز فوق برای عدم قطعی برق از دیزل ژنراتورهای پشتیبان (یا اضطراری) استفاده می نمایند در این مواقع با قطعی برق دیزل زنراتورها بلافاصله به صورت اتوماتیک روشن گردیده و وارد مدار می گردند تا وقفه ای به کار سازمان مربوطه وارد نگردد.
به عنوان مثال میتوان به ایستگاههای مخابراتی اشاره کرد. به دلیل اهمیت آنتن های مخابراتی در کنار برق شبکه از انواع دیزل ژنراتور اضطراری جهت مواقع قطعی برق استفاده میگردد.
همچنین سالنهای ورزشی و مجتمع های رفاهی از موارد دیگر استفاده از دیزل ژنراتورها میباشد. آیا میتوان تصور کرد که در هنگام حضور مردم در یک استخر در صورت قطعی برق چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟
امروزه استفاده از ژنراتورهای گازسوز و امکان استفاده از گرمای خروجی از اگزوز آنها جهت سیستمهای سرمایشی و گرمایشی بسیار فراگیر گردیده است. در صورت استفاده از یک ژنراتور گازسوز در یک استخر هزینه های برق و سوخت کاهش بسیار چشمگیری خواهد داشت.
همچون در برخی از موارد که قطعی برق به هیچ عنوان مجاز نیست تعدادی از دیزل ژنراتورها بطور همزمان با حداقل توان خود با برق شبکه در حال کار هستند و درصورت قطع برق قسمتهای اصلی را پوشش داده و با رسیدن به 100% باد خود سایر قسمتها را نیز زیر پوشش قرار می دهند. از جمله این مراکز می توان به : بیمارستان ها ( اطاق عمل)، مراکز صدا و سیما ... و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.