انژکتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

سيستم انژکتوري در خودرو در واقع عملکردي مشابه کاربراتور را دارد که همان مخلوط کردن سوخت و هوا به نسبت لازم و تزريق آن به موتور است. ولي به دليل ماهيت اجزاء آن و سيستم متفاوت، اين عمل بسيار دقيق‌تر و مطلوب‌تر انجام مي‌شود. ضمناً موجب پايين آمدن مصرف سوخت خودرو و ميزان آلودگي هوا مي‌گردد.

انژکتور چيست؟

همان‌طور که در شکل بالا مشاهده مي‌نماييد، اين قطعه سوپاپ نام دارد که مهم‌ترين جزء سيستم سوخت‌رساني انژکتور به‌شمار مي‌رود. در حقيقت سيستم سوخت‌رساني انژکتور، چيزي جز يک سوپاپ که به صورت الکترونيکي کنترل مي‌شود نيست. اين سوپاپ مي‌تواند چندبار در ثانيه باز و بسته شود و به کمک پمپ سوخت، بنزين را با فشار به محفظه احتراق برساند. بدين‌صورت که هنگام تزريق سوخت يک آهنرباي الکتريکي، ميله‌اي را حرکت مي‌دهد و سوپاپ انژکتور باز مي‌شود. با اين عمل، سوخت با فشار از نازل سوپاپ به شکل قطرات بسيار ريز به داخل سيلندرها پاشيده مي‌شود. نازل طوري طراحي شده است که سوخت را به طور کامل پودر مي‌کند و تا جايي که ممکن باشد آن‌را به ذرات بسيار ريزي درمي‌آورد. اين روش باعث مي‌شود تا احتراق سوخت به طور کامل انجام شود و آلايندگي خودرو نيز کاهش يابد.

همان‌گونه که در مبحث مربوط به ECU گفته شد، ECU يا به عبارت ديگر مغز فعال موتور، وظيفه نحوه انتقال سوخت به داخل سيلندر و ميزان اختلاط آن با هوا و بعضي وظايف ديگر را بر عهده داشت. يکي از عملگرهاي در ارتباط با ECU، انژکتور مي‌باشد. حضور انژکتور (Injector) در خودروهاي جديد، آنها را بسيار کارامدتر کرده است و به ندرت تنظيم موتور بهم مي‌ريزد.

انژکتور بنزيني
انژکتور و رسوب زدايي
با توجه به تاکيدات در خصوص کاهش آلودگي و کنترل مصرف سوخت و لزوم استفاده از تکنولوژي‌هاي جديد جهت حل مشکلات آلودگي هوا، استفاده از سيستم‌هاي انژکتوري در خودروهاي موجود، رايج شده است.
در سيستم‌هاي انژکتوري موجود از يکسري سنسور مانند: دور موتور، فشار منيفولد (مپ سنسور)، دريچه گاز، سنسور اکسيژن و ... جهت جمع آوري اطلاعات موتور استفاده مي‌گردد. اطلاعات بدست آمده از اين سنسورها به مغز الکترونيکي خودرو (ECU) فرستاده شده و پردازش مي‌گردد. پس از بررسي اين اطلاعات، ECU دستورات اجرائي خود را از طريق عملگرها، روي موتور اعمال مي‌نمايد. عملگرهاي موجود عبارتند از: موتور پله‌اي، کوئل، پمپ بنزين ، انژکتورها و ... .
از ميان عملگرهاي موجود، انژکتور بنزين بدليل برخورداري از مشخصات فني ويژه، از اهميت خاصي در سيستم کنترلي موتور برخوردار است. در واقع اين قطعه يک شير الکترونيک دقيق است که با استفاده از آن مي‌توان ميزان سوخت مورد نظر را در زمان تعيين شده (توسط اي سي يو) تهيه نمود. ساختار برش خورده اين قطعه در شکل زير نمايش داده شده است.