لیبل ضد سرقت گیت فروشگاهی

چيدمان کالا در فروشگاه‌هاي مدرن به گونه ايست که آزادي عمل بيشتري براي افراد در انتخاب اجناس مورد نيازشان فراهم مي‌شود و به همين دليل خريداران بيشتري به اين مراکز مراجعه مي‌کنند. اقبال مراجعان به فروشگاه‌هاي باز، به خصوص در جاهايي همانند کتاب فروشي‌ها، فروشگاه‌هاي لباس، فروشگاه‌هاي مواد غذايي و... که بررسي و شناخت اجناس قبل از خريد اهميت بيشتري داشته باشد، افزون‌تر است.
با اين حال در دسترس بودن کالا، همانقدر که ميزان فروش را بيشتر مي‌کند، دغدغه‌ها و نگراني‌هايي را هم در خصوص امنيت فروشگاه ايجاد کرده و تکنولوژي را به کمک مي‌طلبد.
سيستم‌هاي EAS يا حفاظت الکترونيکي کالا راه حل اين مشکل جديد و برطرف کننده نگراني‌هاي مذکور هستند. روش کار به اين صورت است که برچسب يا تگ‌هايي بر روي کالا‌ها الصاق مي‌شود و گيتي در خروجي نصب مي‌گردد. در صورتي که کالايي همراه با برچسب يا تگ فعال از بين گيت عبور نمايد، سيستم آلارم داده و فروشنده را از خروج غيرقانوني کالا آگاه مي‌سازد. به هنگام فروش، فروشنده با استفاده از جداکننده مغناطيسي و يا خنثي کننده، تگ را جدا و در صورت وجود ليبل، آن را خنثي مي‌کند.
تهيه چنين سيستمي چندان دشوار نيست و پيچيدگي خاصي ندارد ولي داشتن يک سري آگاهي‌ها در خصوص اين ابزار، انتخاب يک سيستم مناسب و استفاده بهينه و بازده بالا از سيستم مذکور را فراهم خواهد ساخت.

تکنولوژي‌هاي مختلف:
سيستم‌هاي پيشگيري از سرقت عمدتاً از سه تکنولوژي عمده AM، EM و RF پيروي مي‌کنند که هر کدام در جاي خاصي کاربرد دارد و مزايا و معايب هر تکنولوژي کاربرد يا عدم کاربرد آن را در جاي خاص توجيه مي‌کند. البته لازم به ذکر است که تکنولوژي‌هاي ديگري هم وجود دارند که به دلايلي همچون کارکردهاي خاص و هزينه‌هاي اضافي، يا در محيط‌هاي علمي و دانشگاهي مورد توجهند و يا کاربردهايي غير از پيشگيري از سرقت پيدا کرده‌اند.

تکنولوژي EM Electro Magnetic
تکنولوژي گیت فروشگاهی EM داراي دو نقطه قوت قابليت فعال و غير فعال شدن مکرر ليبل‌ها و جواب دهي بهتر بر روي فلزات مي‌باشد و ضعف‌هاي آن نيز عبارتند از کاردکرد نسبتاً ضعيف و قيمت بسيار بالا. اين تکنولوژي بنا به دلايلي که گفته شد، فقط در کتابخانه‌هاي امانت دهنده کتاب و يا فروشگاه‌هاي داراي کالاهاي فلزي بسيار گران قيمت توصيه مي‌شود.

تکنولوژي AM Acousto-magnetic
تکنولوژي گیت فروشگاهی AM جواب دهي خوبي با تگ سخت و ليبل دارد ولي قيمت بالاي سيستم و ليبل و چسبندگي ضعيف و ضخيم بودن آن، دلايل نامناسب بودن تکنولوژي AM در کتاب فروشي‌ها و پلاسکو‌ها مي‌باشد. در عوض کارکرد نسبتاً بهتر تگ‌ها و ليبل‌هايAM در مجاورت فلز، باعث شده که در فروشگاه‌هاي عطر، لوازم آرايشي و... که اغلب کالا‌ها داراي فلز و يا پوشش شبه فلزي مي‌باشند، اين تکنولوژي کاربرد بيششتري پيدا کند.

تکنولوژي RF Radio-frequency
قيمت مناسب گيت و برچسب، کيفيت و چسبندگي عالي برچسب‌ها و کارکرد مناسب گيت‌ها با تگ و برچسب، نقاط قوت تکنولوژي RF هستند و به همين دليل در کتاب فروشي‌ها و پلاسکو‌ها تنها سيستم مناسب و در لباس فروشي‌ها رقيب جدي تکنولوژي AM، تکنولوژي RF مي‌باشد.
با اين اوصاف در فروشگاه‌هاي بزرگ همانند هايپرمارکت‌ها، تکنولوژي‌هاي AM و RF و حتي گاهاً EMبايد مورد بررسي قرار گيرند تا مشخص شود کدام متناسب با نياز مشتري مي‌باشد که البته در برخي موارد سيستم ترکيبي هم مي‌تواند انتخاب شود.