موتور یکفاز دو خازنی

این موتورها برای پنکه های رومیزی ,پنکه های سقفی ,دمنده ها, موتور لباسشویی, آبمیوه گیری, پمپ آب و مواردی مهنیاز به جهت چرخش سزیع باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
گشتاور سرعت موتور خازن دائم کار
موتور یکفاز دو خازنی
موتور دو خازنی گشتاور راه اندازی و گشتاور کار بزرکی دارد. در این موتور القایی یکفاز دو خازن موازی در ابتدای راه اندازی با یکی از سیم پیچ ها به صورت سری بکار گرفته می شوند. یکی از خازن ها الکترولیتی و دیگری روغنی می باشد. ظرفیت خازن الکترولیتی معمولا چند برابر ظرفیت خازن روغنی می باشد. در موقع راه اندازی خازن الکترولیت در 75% دور نامی موتور توسط رله مغناطیسی یا کلید گریز از مرکز از مدار خارج شده وسیم پیچی کمکی با خازن دایم کار با سیم پیچی اصلی در مدار باقی می ماند .


مزایای موتور دو خازنی
گشتاور راه اندازی زیاد , کار ملایم , گشتاور خوب در حال کار می باشد. سیم پیچی های اصلی و کمکی این موتورها مشابه یکدیگر هستند.

کاربرد موتورهای تکفاز دو خازنی
موتورهای دو خازنی در یخچال های صنعتی , کمپرسورها, سوخت پاش ها, موتورهای بالابر, دستگاه های چند کاره ی نجاری و پمپ ها به طور کلی مواردی که لازم است تا موتورهای یک فاز دو خازنی گشتاور راه اندازی و نیز گشتاور زیاد ایجاد کنند. الکتروموتور ضد انفجار

تغییر جهت چرخش موتورهای تکفاز دو خازنی
برای معکوس کردن جهت چرخش موتور های دوخازنی مانند موتورهای با راه انداز خازنی عمل می شود, یعنی می توان با تعویض دو سر سیم پیچی های آن این کار را انجام داد