کاربرد گیت ها در اصناف مختلف

گیت فروشگاهی، ابزاریست که تکنولوژی روز به فروشنده‌های مدرن اعطا کرده است تا در سایه آن با آرامش خیال و با دغدغه کمتر، به معرفی و فروش کالای خود بپردازند. انتخاب گیت مناسب برای فروشگاه‌ها، اهمیت بسیار بالایی در میزان کارایی این سیستم‌ها برای مالکین فروشگاه‌ها دارد و به عوامل متعددی همچون تناسب تکنولوژی انتخابی با اقلام فروشگاه، اعتبار برند، دانش و خوشنامی شرکت طرف قرارداد و... بستگی دارد. توضیح در مورد تمامی اصنافی که از گیتها استفاده میکنند از این مبحث خارج میباشد و در ادامه سه صنفی که بیشترین استفاده را از گیت فروشگاهی مینمایند آورده شده است.

گیت فروشگاهی برای استفاده در فروشگاه‌های لباس
این صنف قدیمی‌ترین مشتری گیت فروشگاهی به حساب می‌آید و تقریباً هر فروشگاه لباسی که رونقی دارد، به این سیستم مجهز است. استفاده از تگ‌های سخت و با کیفیت بالا، که به صورت دائمی استفاده می‌شوند و به ندرت دچار خرابی می‌شوند، دلیل استفاده بدون دغدغه و وسیع این صنف از گیت فروشگاهی و به اصطلاح خودشان دزدگیر لباس می‌باشد. در فروشگاه‌های لباس به ندرت از لیبل‌های کاغذی استفاده می‌شود و به همین دلیل هر دو تکنولوژی گیت های فروشگاهی AM و RF، با وجود دارا بودن نقاط قوت و ضعف مختلف، بازده نسبتاً خوبی دارند. مسأله مشتری در انتخاب نوع گیت فروشگاهی برای فروشگاه خودش، بیشتر اعتبار برند، خوشنامی و دانش کافی شرکت نصب کننده و پشتیبانی به موقع در زمان‌هایی که سیستم دچار مشکل شده است، می‌باشد و هر تکنولوژی که انتخاب شود، در صورت فقدان موارد ذکر شده، مشکلات عدیده‌ای را برای خریدار ایجاد خواهد کرد. این مسأله برای مشتریانی که تعداد تگ مورد نیازشان بالاست، حاد‌تر است و با توجه به اینکه، هزینه تگ برای این‌ها، نسبت قابل توجهی از کل هزینه را شامل می‌شود، این گونه مشتریان لازم است که دقت بیشتری در انتخاب محصول داشته باشند و از خرید سیستم‌های بی کیفیت و قیمت پایین اجتناب کنند ولی در مواردی که میزان تگ مورد نیاز اندک باشد و احتمال سرقت اقلام زیاد نباشد، پرداخت هزینه کمتر برای خرید گیت، توجیه اقتصادی بیشتری دارد.
سییستم EAS یک فروشگاه لباس عبارت است از گیت یا آنتن‌هایی که در خروجی فروشگاه نصب شده است، تگ سخت به تعداد اقلام در دسترس و مگنت جدا کننده که به هنگام فروش، توسط فروشنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیت فروشگاهی برای استفاده در کتاب فروشی‌ها
قفسه باز بودن کتاب فروشی اهمیت بسیار بالایی برای بسیاری از مشتریان کتاب دارد و کتاب خوان‌ها ترجیح می‌دهند که برای خرید کتاب به جایی بروند که امکان مشاهده و تورق کتاب قبل از خرید، برایشان فراهم باشد.
سیستم حفاظتی یک کتاب فروشی عبارت است از گیت خروجی، تگ‌های برچسبی که بر روی کتاب‌ها الصاق می‌شود و وسیله‌ای برقی به نام خنثی کننده که لیبل را قبل از خروج غیر فعال می‌کند. همانگونه که گفتیم، به دلیل قیمت مناسب لیبل‌های RF، دشوار بودن جدا کردن لیبل از کتاب و پاسخ دهی مناسب لیبل‌ها بر روی کاغذ، تکنولوژی RF بسیار مناسب‌تر از تکنولوژی‌های دیگر می‌باشد.
هزینه‌ای که مالک کتابفروشی باید پرداخت کند، شامل هزینه ثابت گیت و خنثی کننده و هزینه جاری لیبل می‌باشد. برای بسیاری از کتاب فروش‌ها، هزینه‌ای که ماهانه برای خرید لیبل صرف می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین ترجیح می‌دهند که سیستم مطمئن تری خرید بکنند و با شرکتی قرارداد ببندند که نسبت به خدماتش اطمینان بیشتری دارند، بخصوص اینکه لیبل بسیار ضعیف‌تر از تگ سخت عمل می‌کند و ضعف سیستم، بیشتر نمود پیدا می‌کند.

گیت فروشگاهی برای استفاده در فروشگاه‌های مواد غذایی
میزان سرقت در فروشگاه‌های مواد غذایی و نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، عدد قابل توجهی را تشکیل می‌دهد و اهمیت این عدد، با توجه به پایین بودن بازه سود اجناس این فروشگاه‌ها بسیار بالاست.
با این وجود به دلایل متعدد، گیت حفاظتی، کالای جاافتاده‌ای در این فروشگاه‌ها نیست. از جمله این دلایل می‌توان به خطای نسبتاً بالای لیبل بر روی بخش عمده‌ای از اجناس این فروشگاه‌ها، هزینه ماهانه نسبتاً بالا و دشوار بودن مدیریت استفاده از گیت اشاره کرد. باید اذعان کرد که دلایل مذکور بیشتر اثر روانی بر روی مالکین فروشگاه‌ها دارد و در مجموع در بسیاری از فروشگاه‌ها، نصب گیت فروشگاهی به شرط مدیریت صحیح، به شدت از کاهش سود ناشی از سرقت می‌کاهد.
به عبارت روشن‌تر، مدیریت ابزار در این فروشگاه‌ها، بسی سخت‌تر از مدیریت ابزار در فروشگاه‌هایی همچون لباس فروشی‌ها می‌باشد و شرکتی که نصب گیت فروشگاهی را به عهده می‌گیرد، باید مشاور خوبی هم باشد تا راهکاری به مشتری ارائه کند که با صرف حداقل هزینه جاری، حداکثر بازدارندگی از سرقت را به ارمغان بیاورد. در غیر این صورت، ممکن است مشتری هزینه‌ای برای جلوگیری از سرقت، پرداخت کند که بیشتر از میزان خود سرقت می‌باشد.