AfterCool چیست و چگونه باعث افزایش توان دیزل ژنراتور میگردد

After cool همانطور که از نامش مشخص است به صورت تحت الفظی به معنای "خنک کردن پس از" می باشد. همانطور که در بخش نحوه اثر کارکرد توربو شارژر بر روی دیزل ژنراتور توضیح دادیم، متراکم کردن حداکثری هوای ورودی به موتور سبب افزایش نسبت تراکم و در نتیجه بهبود کارکرد موتور دیزل می گردد.
در واقع اگر در هر مرحله از احتراق موتور دیزل، بتوان هوای بیشتری را وارد سیلندر نمود نسبت تراکم افزایش یافته و کارکرد آن بهتر می گردد. همچنین می دانیم که سرد و خنک نمودن هوا سبب کاهش حجم و متراکم شدن آن و می شود. در موتورهای دیزل هنگامیکه هوا توسط توربو شارژر متراکم می گردد دمای آن افزایش می یابد. حال اگر بتوان دمای این هوای متراکم شده و خروجی از توربو شارژر را کاهش داد، آن گاه متراکم تر خواهد شد.
After Cool از لحاظ ساختاری شبیه رادیاتور است. معمولاً افتر کول در کنار رادیاتور قرار میگیرد.
افتر کوول موتور 1506A-E88TAG3
در موتورهای دیزل پرکینز After Cool(افتر کوول) در واقع همین وظیفه را برعهده دارد. در واقع هوای متراکم شده و داغ پس از توربو شارژر وارد After Cool می گردد. After Coll ساختاری شبیه رادیاتور دارد و این امر سبب خنک شدن هوای داخل آن و در نتیجه تراکم بیشتر هوای داخل آن می گردد.
شکل شماتیک بالا مثالی برای روشن شدن بیشتر مسئله است. همانطور که در شکل آمده هوای متراکم شده بعد از توربوشارژر فشاری حدود 138kpa و در دمای 150 درجه سلسیوس میباشد. این هوا وارد افتر کوول گردیده و به علت در مجاورت قرار گرفتن با هوای 29°C محیط در هنگام خروج از افتر کول دمایی حدود 49°C و فشار 124kpa دارد. این کاهش دما نقش چشمگیری در افزایش نسبت فشار هوای ورودی به موتور دیزل دارد.
البته در موتورهای توان بالاتر جهت بهبود خنک کنندگی و متراکم نمودن هر چه بیشتر هوای ورودی به موتور دیزل از آب جهت خنک نمودن هوای ورودی به موتور بعد از توربو شارژر دیزل استفاده می گردد. در این حالت دستگاه دارای Water Cool می باشد.