تاریخچه
در دهه ی 50 و 60 میلادی شرکت های شورولت و پونتیاک برای اولین بار طرحی ارائه کردند که به صورت سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم بود. در همان دوره شرکت کرایسلر با استفاده از سیستم الکترونیکی تعدادی خودرو انژکتوری تولید کرد که آنها را بندیکس الکتروژکتور نامید. در اواخر دهه ی 60 با اختراع ترانزیستور و دیود تحولی در صنعت الکترونیک رخ داد و موجب شد شرکت فولکس واگن نیز خودروهایی با استفاده از فن آوری شرکت بوش تولید کرد.
سیستم انژکتوری
آلودگی هوا و مشکل مصرف سوخت موجب شد تا تولید کنندگان خودرو به فکر سیستم های جدید مانند سیستم های انژکتوری در تولید اتومبیل های جدید بیافتند. این سیستم ها دارای سنسورهای متفاوتی از قبیل دور موتور,فشار منیفولد,دریچه گاز , سنسور اکسیژن و .... می باشند که با استفاده از آنها اطلاعات موتور را جمع آوری می کنند. این اطلاعات در حافظه ی موقت موتور که ECU نام دارد ذخیره می شود و توسط عملگرهایی مانند موتور پله ای,کوئل , پمپ بنزین,انژکتورها و ...پردازش می شود. به دلیل کارایی و مشخصات فنی ویژه ای که انژکتور دارد در بخض کنترلی موتور بسیار مهم است.
اجزاء اصلی انژکتور
فیلتر ورودی
اورینگ
سلونوئید
بدنه انژکتور
سوراخ خروجی
سوزن انژکتور
درپوش محافظ
انژکتور,انژکتور چیست؟,انژکتورشور چیست؟
همانطور که در تصویر می بینید سوخت با فشار ثابت از قسمت بالا وارد فیلتر ورودی انژکتور می شود. برابر با فشار ریل سوخت فشاری به انژکتور وارد می شود که مقدار آن ثابت است. مثلا در بعضی اتومبیل ها این فشار3.5bar می باشد.سلونوئید میدانی را ایجاد می کند که باعث شده سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت کند و پاشش به وسیله ی سوراخ انتهایی انجام می شود.
اهمیت انژکتورشور
بعد از مدتی کارکرد انژکتور و مصرف سوخت و سیستم تحریق سوراخ های انتهایی انژکتور در اثر رسوبات سوخت گرفته و پاشش انجام نمی شود. این مورد باعث اختلال در عملکرد موتور می شود. تعویض انژکتور در این خصوص پیشنهاد نمی شود چراکه این قطعه گرانقیمت بوده و همچنین ممکن است انژکتور با کیفیت مناسب در دسترس نباشد. برای رفع این مشکل دستگاه انژکتور شور پیشنهاد می شود. انژکتورشور عملکرد انژکتور را مورد بررسی قرار می دهد و انژکتورهای معیوب را شناسایی می کند. همچنین در مواردی رسوبات و ناخالصی های موجود را برطرف می کند.