تولید سرما و الکتریسیته از گرما

مهندسان دانشگاه ایالت اورگان با ساخت یک نمونه موفق قدم بزرگی در بررسی یکی از مشکلات عمده در حیطه مصرف سوخت در سراسر جهان امروز برداشته اند. این مشکل هدردهی نیمی از انرژی و سوخت تولید شده توسط اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و نیروگاه‌هاست.

جام جم نوشت، فناوری جدیدی که توسط متخصصان دانشگاه اورگان (OSU)‌ تولید شده گرمای اضافی که هم‌اکنون در حال خروج از اگزوز میلیون‌ها اتومبیل و دیزل ژنراتور است را گرفته و مورد استفاده قرار می‌دهد.
متخصصان معتقدند صرفه‌جویی بالقوه در هزینه‌ها، ارتقای کارایی انرژی و کاربردهای وسیع چنین تکنولوژی بسیار عظیم است. این سیستم جدید که هم‌اکنون در OSU کامل شده می‌تواند بخش زیادی از گرمای اضافی که در حالت عادی از اگزوز ماشین‌ها خارج می‌شود را به منظور تولید الکتریسیته یا به کار انداختن سیستم‌های سرمایشی جذبی مشابه یخچال‌های قدیمی نفتی به کار برد.
هایلی ونگ می‌گوید: این سیستم را می‌توان به نوعی یک منبع مهم و جدید انرژی محسوب کرد و راهی خواهد بود برای ارتقای کارایی سیستم‌های موجود که عمدتا مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی یا انرژی‌های دیگر هستند. نمونه اولیه تکمیل‌شده نشان می‌دهد که این سیستم به همان خوبی که متخصصان انتظار داشتند، کار می‌کند.
 
هم‌اکنون بیش از نیمی از گرمای تولیدشده در نتیجه فعالیت‌های صنعتی یا عملکرد موتور اتومبیل‌ها تلف می‌شود و حتی نیروگاه‌های الکتریکی بسیار پیشرفته در بهترین شرایط تنها 40 درصد از انرژی مصرف‌‌شده را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. اوضاع موتورهای احتراقی درونسوز اتومبیل‌ها به مراتب وخیم‌تر از شرایط گفته شده است.
پژوهشگران معتقدند ضریب کارایی در صورت تولید 15 تا 20 درصد الکتریسیته توسط گرمای تلف‌شده به هیچ وجه مناسب نیست. اما بازهم از نبود چنین سامانه‌ای که کل گرما تلف می‌شود بسیار بهتر است. این تکنولوژی مخصوصا در جاهایی سودمند است که نیاز به خنک‌کردن سیستم‌هایی است که گرما تولید می‌کنند.
در حال حاضر رادیاتور یک اتومبیل برای خنک‌کردن موتور حتی انرژی هم مصرف می‌کند؛ در صورتی که با استفاده از این سامانه جدید علاوه بر خنک کردن موتور می‌توان انرژی نیز به دست آورد. تاکنون روش‌های مختلفی پیشنهاد شده و حتی بعضی از آنها برای استفاده حداقل بخشی از گرمای تلف شده برای خنک‌کردن موتور به کار گرفته شده‌اند. روش جدید هم یکی از آنهاست اما به مراتب کارآمدتر است و علاوه بر آن یک مزیت عمده دیگر این سیستم توانایی آن در تولید الکتریسیته است.