سیستم تصاویر مداربسته

سامانه? تلويزيون مدار بسته براي اولين بار در سال ???? و در جريان فرايند توليد موشک‌هاي وي-? آلمان توسط شرکت زيمنس بکار گرفته شدند. استفاده ديگري از دوربين مدار بسته براي اولين بار در سال ???? در ايالات متحده آمريکا، شهر نيويورک، براي مبارزه با جرم و جنايت بود.

آمار تعداد استفاده از دوربين‌هاي مداربسته در کشورهاي مختلف
انگلستان
در انگلستان ??? ميليون دوربين مدار بسته وجود دارد، شهر لندن بيشتر از هر شهر ديگري در جهان دوربين مداربسته دارد.

اهداف

کنترل ترافيک
تهيه تصاوير مداربسته ممکن است يکي يا چندتا از اين اهداف اصلي را دنبال کند:[?]

حفاظت، حراست و ايمني
کنترل، مديريت و نظارت
آموزش و تحقيقات
امروزه از اين سامانه براي حفاظت و نظارت بر اماکن مهم، اماکن پرتردد و اماکن پرخطر استفاده مي‌شود. موزه‌ها، فروشگاه‌ها، زندان‌ها، فرودگاه‌ها، ايستگاه‌هاي مترو و راه‌آهن[?] و حتي بيمارستان‌ها و مدارس [?] از ديگر اماکني است که به اين سيستم‌ها مجهز شده‌اند. با وجود اين سيستم، امکان شناسايي و تعقيب راحت تر مجرمان فراهم خواهد بود.[?] البته بايد اذعان کرد که در برخي اماکن همچون فروشگاه‌ها ابزارهاي نظارتي ديگري هم همچون گيت فروشگاهي يا به اصطلاح دزدگير لباس استفاده مي‌شود که نواقص اين ابزار را برطرف مي‌سازد. کارکرد ديگر سامانه‌هاي مداربسته، کارکرد نظارتي است. امروزه مديران زيادي بوسيله اين سيستم‌ها بر کار نيروهاي خود نظارت دارند. همچنين کنترل ترافيک شهرها نيز بر اساس اين کارکرد سيستم‌هاي مداربسته استوار است.

انواع سامانه[ويرايش]
سامانه‌هاي آنالوگ که براساس يک سيگنال پيوسته کار مي‌کنند، نسبت به سيستم‌هاي ديجيتال از قدمت بيشتري برخوردارند. اجزاي اصلي يک سيستم مداربسته در اين سيستم را، دوربين مداربسته آنالوگ، مانيتور، دي وي آر، وي‌سي‌آر (ويدئوي مخصوص ضبط تصاوير)، سوئيچرهاي دستي و اتوماتيک(براي انتخاب دستي يا خودکار دوربين)، پن و تيلت‌ها (موتورهاي حرکت دهنده دوربين)، مالتي‌پلکسرها يا کوادها(براي تبديل يک مانيتور به چندين مانيتور) و کابلهاي کواکسيال(داراي مغزي و شيلد) تشکيل مي‌دهند. هزينه ضبط تصاوير در اين سيستم‌ها (بعلت نياز به نوارهاي ويدئويي و قيمت بسيار بالاي وي‌سي‌آر) بسيار بيشتر از سيستم‌هاي ديجيتال است.

در سامانه‌هاي ديجيتال، تصوير در ابتدا به صورت ديجيتال برداشته شده و يا توسط يک ديجيتايزر(ديجيتال کننده) بصورت ديجيتال به سيستم وارد مي‌گردد. از اينجا به بعد، مي‌توان با تصوير ورودي به مثابه «اطلاعات» برخورد نمود. بدين معني که پردازش، ضبط و تکثير آن نياز به سخت‌افزار خاصي نداشته و براي همه‌گونه عمليات، مي‌توان از يک رايانه خانگي بهره‌برد.

امروزه گاهي از ترکيب دو سيستم نيز استفاده مي‌گردد.

استفاده از دوربين‌هاي ويدئويي براي انتقال سيگنال را به يک جاي خاص، در مجموعه‌اي محدود از ناظران است. دوربين‌هاي مدار بسته، اغلب براي نظارت در مناطق استفاده مي‌شود که ممکن است نياز به نظارت مانند بانک‌ها، قمار خانه‌ها، فرودگاه‌ها، تأسيسات نظامي و فروشگاه‌ها تکيه دارد. تجهيزات Cctv تجهيزات دوربينهاي مدار بسته ممکن است مورد استفاده قرار گيرد براي قسمت‌هاي مورد پردازش را مورد مشاهده قرار دهد. مثلاً مکان‌هايي که براي انسان مناسب تباشد سيستمهاي دوربينهاي مدار بسته ممکن است به طور مداوم کار کند و يا فقط به عنوان ملزم به نظارت بر رويدادهاي خاص باشد شکل پيشرفته تري از دوربينهاي مدار بسته، بهره گيري از ويديوهاي ضبط ديجيتال (DVRs) ضبط صدا فراهم مي‌کند. با انواع کيفيت و عملکرد و ويژگي‌هاي گزينه‌هاي اضافي (مانند تشخيص حرکت به عنوان و ايميل هشدار) از Cctv در مکان‌هاي عمومي براي مشاهده استفاده ميشود؛ به ويژه در بريتانيا اين سيستم مورد استفاده قرار مي‌گيرد که عامل پيشگيري از شيوع جرم در بريتانيا بود. دوربينهاي مدار بسته در ابتدا به عنوان ابزاري براي افزايش امنيت در بانک توسعه داده شدند.

دوربين مدار بسته AHD [?] امروزه توليد کنندگان دوربين هاي مداربسته بشدت در حال تحقيق و توسعه سيستم هاي امنيتي مي باشند و مهمترين هدف آنها توليد کيفيت بالا (????P) و بالاتر مي ياشد که سيگنال آنها قابل انتقال با کابل کوآکسيال باشد. درواقع بتوانند با کمترين هزينه باکيفيت ترين سيستم را توليد کنند.در زمينه ارتقاء سيستم هاي آنالوگ، مساله ترکيب کيفيت سيستم آنالوگ و ارتباط کابلي کواکسيال، به دردسري بزرگ تبديل شده. در سيستم آنالوگ، بالاترين کيفيت ???H تعريف شده. با توجه به اين استاندارد، دستيابي به رزولوشن بالاتر غيرممکن مي شود. و اگر کاربران کيفيت بالاتري نياز داشته باشند، بايد از دوربين هاي IP استفاده کنند. واين نه تنها هزينه خريد را افزايش مي دهد، بلکه هزينه نصب و تعمير ونگهداري باالاتري به دنبال دارد. لذا کمپاني هاي بزرگ به دنبال راه حل هايي براي رفع مشکل دوربين هاي آنالوگ توانستند به تکنولوژي هاي جديدي دست يابند.

کمپاني Dahua با فعاليت دراين راستا توانست در سال ???? دوربين هايي با کيفيت HD با استفاده از تکنولوژي HD-CVI توليد کند که امکان انتقال تصوير با کابل کواکسيال تا فواصل بيش از ???متر را نيز فراهم کرد. اما با DVR هاي معمولي سازگار نبود. HD-TVI نيز توسط شرکت Techpoint در آمريکا ارائه شد که تصاويري با وضوح ???p و ????p يعني کيفيت فول HD ارائه داد.

در اين ميان کمپاني Nextchip کره دو چيپ TX جديد (چيپ ست هاي ويدئويي آنالوگ که منطبق با کابل کواکسيال مي باشد ومانند همان سيستم سنتي آنالوگ داراي نصب وراه اندازي آسان و هزينه بسيار کم مي باشند.) به نام هاي NVP2440H و NVP2441H ارائه کرد. و از تکنولوژي AHD رونمايي کرد. در چيپ ست هاي AHD، جزئيات اصلي تصوير حفظ مي شود و فشرده سازي روي سيگنال انجام نمي شود. (آموزش دوربين مدار بسته)