موتوربرق استارتی- مونو پمپ، از یک ماردون (پیچ) فلزی که در داخل یک استاتور مارپیچی (معمولاً از جنس لاستیک) تشکیل شده است. ماردون مذکور بر روی یک روتور یا شافت قرار گرفته که با چرخش روتور توسط الکتروموتور، ماردون درون استاتور به چرخش درآمده و سیال در راستای محور پمپ به جریان در می آید.
اجزاء ساختمانی مونو پمپ
1- روتور: روتور یا ماردون جزء اصلی و گردنده منو پمپ بوده که با چرخش آن ، سیال به جلو رانده می شود. روتور معمولاً از جنس استنلس استیل می باشد. جهت کاهش اصطحکاک و گشتاور راه اندازی و سهولت چرخش، سطح روتور تا حد امکان صیقلی می شود.
2- استاتور: معمولاً از دو قسمت ، داخلی از جنس الاستومر و خارجی از جنس فولاد تپمپ حفره پیش رونده (Progressive Cavity Pump) یا پمپ اسکرو (پیچی) خارج از مرکز (Eccentric Screw Pump) یا پمپ حفره ای(Cavity Pump) ، جزء گروه پمپ های جا به جایی مثبت می باشندشکیل شده است. الاستومر ها معمولاً از جنس لاستیک طبیعی و مصنوعی و پلاستیک ها مانند تفلون، پلی پروپلن و ... ساخته می شوند.