نصب دیزل ژنراتور، بایدها و نبایدها

محاسبه ابعادی ورودیهای هوا، ارتفاع اتاق و ... در هنگام نصب دیزل ژنراتور باید مسائلی را در نظر گرفت که توضیح آن در این مقاله نمیگنجد. اما نکات کلی که باید در طراحی کلی در نظر گرفت که در ادامه آمده است.
همیشه توجه نمایید که هوای ورودی باید از سمت ژنراتور وارد و از سمت رادیاتور موتور دیزل خارج گردد. این امر به این دلیل است که اصولاً دمای ژنراتور همیشه پایین تر از موتور دیزل است. این امر سبب میگردد که هوای محیط به راحتی بتواند گرما را از ژنراتور و موتور دیزل جذب نماید.

در برخی موارد دیده میشود که کارفرمایان جهت خنک کاری بیشتر دیزل ژنراتور از چندین ورودی و خروجی هوا استفاده میکنند. این امر در بسیاری مواقع سبب به هم ریختگی جریان هوای اطراف دیزل ژنراتور میگردد که تاثیر معکوس و آسیب رسان بر روی کارایی ژنراتور و موتور دیزل خواهد داشت.
لذا همواره سعی نمایید در محل نصب دیزل ژنراتور هوای ورودی از یک سمت وارد و از یک سمت تخلیه گردد.

طراحی داکت خروجی رادیاتور دیزل ژنراتور:
در صورتی که امکان خروج هوای رادیاتور دیزل ژنراتور به فضای آزاد مقدور نیست باید جهت خروج هوای رادیاتور داکت مناسب تعبیه نمود. طراحی و نصب صحیح داکت هوای خروجی علاوه بر تاثیر بر روی خنک کنندگی موتور دیزل و یا گاز سوز بر میزان صدای تولیدی فن نیز تاثیر گذار است.
باید توجه شود که از دادن زوایای ناگهانی به داکت خروجی لوگیری شود. همچنین در صورت نیاز به تغییر زاویه داکت خروجی هوا این تغییر زاویه به صورت نرم تر طراحی و اجرا گردد.

نحوه زانو دادن به لوله اگزوز(exhaust) موتور دیزل :
زاویه دادن به لوله اگزوز گازهای خروجی از موتور دیزل ژنراتور برای رسیدن به فضای آزاد بسیار اتفاق میافتد. شعاع زانو دادن از نکات مهم در این زمینه است.
توجه داشته با شید که شعاع زاویه شما همیشه باید 3 برابر قطر لوله اگزوز دیزل ژنراتور باشد. به عنوان مثال چنانچه قطر لوله اگزوز شما 20 سانتی متر است زانویی شما باید درای شعاع بین 60 تا 70 سانتی متر باشد.
شکل زیر گویای این مسئله میباشد.